
ULTIMELE STIRI
Saint-Gobain anunță lansarea unui joc de tipul Serious Game pentru a facilita recrutarea și descoperirea de noi talente: SAINT-GOBAIN BRAIN
Saint-Gobain lansează propriul Serious Game, un joc online ...
Start înscrierilor pentru cea de-a șaptea ediție a Bringing Light to Life Architectural Design Awards.
VELUX are onoarea să invite arhitecți și designeri din E...
Grupul VELUX se angajează în parteneriat cu WWF să sechestreze amprenta sa istorică de carbon și să devină neutră de carbon la nivel Global
Grupul VELUX se angajează să reducă viitoarele sale emisi...
Novatik NATURA | Ţigle metalice cu acoperire de rocă vulcanică
Fie că vorbim de un cămin nou sau de renovarea unei locuin...
Mehler Texnologies® se alătură Grupului Freudenberg
Textile în Transformare – este ceea ce facem la Mehler T...
Mehler Texnologies® se alatura Grupului Freudenberg
Hueckelhoven, 12 Mai 2020. Textile in Transformare – este ...
Participă și tu la manifestările expoziționale home & deco ale anului 2020
În perioada 2 – 5 aprilie 2020, în cadrul Centrului Expo...
Isopan Est a lansat LEAF în România - cea mai nouă tehnologie dezvoltată pentru panouri termoizolante, dedicată clădirilor sustenabile
Isopan Est, lider de piață în producția de panouri metal...
SAINT-GOBAIN ÎŞI REAFIRMĂ ANGAJAMENTUL PENTRU ATINGEREA OBIECTIVULUI “ZERO EMISII DE CARBON” PÂNĂ ÎN 2050
Saint-Gobain anunţă semnarea pactului global „Business a...
Novatik NATURA – o noua generație de țigle metalice cu acoperire de rocă vulcanică
Compania Novatik lansează un nou produs în gama sistemelor...
BIFE-SIM dezvăluie tendințele 2019/2020 în mobilier și design interior!
BIFE-SIM 2019, târg internațional de mobilă, echipamente ...
15 ANI DE EXCELENȚĂ ÎN PIAȚA ACOPERIȘURILOR PREMIUM, 15 ANI DE SUCCES! FINAL DISTRIBUTION DEVINE NOVATIK.
Compania Final Distribution, producător de sisteme de înve...
Biserica și Claustrul Mănăstirii Franciscanilor din Gherla, un monument transilvan redat vieții contemporane
Invelitori » Tigla Ceramica | 29 ianuarie 2021
Proiectul de „Reabilitare a Bisericii și Claustrului Mănăstirii Franciscanilor din Gherla în vederea introducerii în circuitul turistic cultural” se apropie cu pași repezi de momentul deschiderii pentru publicul larg și comunitatea enoriașilor săi din Gherla. Obiectivul este de o importanță culturală și istorică deosebită, fiind un exemplu tipic pentru arhitectura barocă a secolului al XVIII-lea din Transilvania. Din perspectiva proiectării și realizării lucrărilor de reabilitare, acest proiect este considerat ca fiind cel mai complex din ultimii ani, pe plan național. „Este o lucrare foarte complexă din perspectiva proiectării, pornind de la consolidări structurale până la restaurări arhitecturale și de componente artistice valoroase și instalații de toate tipurile, proiectate în soluții moderne, dar care trebuie să se integreze armonios în contextul unei clădiri istorice de 250 de ani, și să rezulte o imagine unitară, dar corespunzătoare exigențelor secolului XXI” – decalară ing. Kis Alpár, Director General la Moebius Engineering & Design, proiectantul general al lucrării.
Activitățile majore ale investiției au vizat consolidarea structurală a bisericii și a claustrului, reabilitarea arhitecturală, restaurarea componentelor artistice, amenajarea și dotarea cu infrastructură modernă a unor spații expoziționale, precum și digitizarea monumentului istoric. Proiectarea generală și de rezistență a fost realizată de către Moebius Engineering & Design, în colaborare directă cu biroul Arh Service Guttmann & Comp și K&K Studio de Proiectare. Bineînțeles, complexitatea reabilitării a necesitat contribuția unei echipe multidisciplinare de experți și specialiști restauratori din sfera studiului istoric, studiului artistic, al studiului biologiei și fizicii construcției.
Predarea lucrărilor a avut loc în Decembrie 2020, beneficiar fiind Parohia romano-catolică din Gherla.
UN MONUMENT TRANSILVAN REDAT VIEȚII CONTEMPORANE
În 1748 se pune piatra de temelie a bisericii, ce va fi hirotonisită în 1758 în onoarea Sfântului Petru de Alcantara. În timp, bisericii i se vor anexa capela Mariei de Loretto cu un altar propriu, iar în interior se vor realiza de-a lungul anilor patru altare de o deosebită delicatețe artistică, specifică perioadei și o orgă impresionantă pentru a acompania corul bisericii. În 1855 biserica trece printr-un incendiu de amploare, fapt care va atrage nevoia unor lucrări de restaurare. Cele două turnuri vor fi edificate în 1878 pentru a adăposti clopotele bisericii, ulterior fiind dotate și cu ceas mecanic exterior. După 1900, bisericii i se vor anexa mai multe corpuri pentru deservirea tuturor funcțiilor mănăstirii și pentru realizarea unei școli catolice și a unei săli de festivități pentru comunitate.
Fațadele exterioare
Degradarea fațadei bisericii a impus îndepărtarea completă a tencuielii și refacerea totală. Fisurile structurale au fost tratate prin lucrări de zidărie, rețeseri, plombări, cusături, plase din fibră de sticlă și de carbon, precum și prin tencuieli structurale pe bază de var. Deoarece chiar sub tencuiala din zona inscripției fațadei principale (“AVE MARIA, GRATIA PLENA,/ DOMINUS TECUM! SIS LAVDATA,/ SIC OMNI DIE VIRGO HIC!”) exista o fisură structurală, aceasta a trebuit refăcută.
Acoperișul
În prezent, Biserica și Claustrul Mănăstirii Franciscanilor din Gherla au un nou acoperiș de țiglă. Lucrările de tinichigerie (crucile de pe turn, acoperișul turnului, placările, jgheaburile și burlanele) au fost realizate din tablă de cupru.
Șarpanta
Unul dintre elementele structurale de o importanță deosebită în procesul de reabilitare a fost șarpanta ce susține învelitoarea acoperișului. Conform proiectului tehnic, doar 20% din materialul lemnos, adică 70 m3, a fost înlocuit. Grinzile zăbrelite noi, orizontale, așezate sub zona de circulație, asigură preluarea forțelor de întindere, apărute din cauza grinzilor de legătură tăiate prin reconstruirea arcului la mijlocul secolului al XIX-lea. Grinzile de legătură rămase erau supraîncărcate, iar astfel au primit armături suplimentare din fibră de carbon. Bolțile au fost armate cu plasă și cu tencuială structurală pe bază de var.
Turnurile cu clopote și ceas
Înălțate în 1878, cele două turnuri au fost integral reabilitate – de la tencuiala exterioară până la zugrăveala interioară. Obloane noi au fost reinstalate pentru a proteja clopotele de intemperii. O nouă structură de lemn susține cele trei clopote ale bisericii. Clopotele istorice au fost curățate pentru a li se reda frumusețea de odinioară, iar bătaia lor se realizează printr-un sistem automatizat, ce comunică cu noul mecanism al ceasurilor.
Fiecare turn are un ceas mecanic cu cadran aurit pe fond negru. Totul funcționează controlat de un mecanism central, de înaltă precizie, calibrat prin satelit. Clopotul mic bate o dată la fiecare oră și 15 minute, de două ori la și 30 și de trei ori la și 45 de minute. La ore fixe, clopotul mic sună de patru ori, urmat de bătaia clopotului mare setat să bată exact de atâtea ori cât este ceasul.
Interiorul bisericii
Interiorul bisericii este restaurat și modernizat pentru a reda spațiul comunității creștine în condiții de secol XXI. Pășind în nava bisericii, putem observa cele patru altare și altarul pricipal restaurate, picturile murale baroce restaurate (unele chiar reconstituite, dat fiind nivelul avansat de degradare), mobilierul din lemn și obiectele liturgice restaurate.
Trebuie notat că acele piese aflate într-o stare gravă de deteriorare, uzate excesiv sau degradate biologic, au fost înlocuite cu piese noi. Zugrăveala navei este nouă, întrucât cea veche a trebuit eliminată, fiind rezultatul unei intervenții anterioare, realizate într-o manieră neadecvată. Vitraliile au fost de asemenea restaurate. Pardoseala a fost reabilitată prin utilizarea pietrelor vechi acolo unde nivelul de uzură o permitea, iar pentru confortul enoriașilor ce vor participa la liturghie, proiectul tehnic a prevăzut instalarea unui sistem de încălzire în pardoseală.
Un element decisiv pentru aspectul artistic al bisericii este iluminatul ambiental și arhitetcural. S-au folosit sisteme de iluminat moderne, economice pentru fiecare zonă de interes artistic și funcțional. Orga marca Angster József es Fia – unul din cele mai renumite ateliere de construcție de orgă din Estul Europei, a fost o complet reparată.
Capela Mariei de Loretto
Capela Mariei de Loretto a fost construită în 1760 și era la momentul demarării proiectului una din cele mai deteriorate zone ale complexului. Din istoria capelei rememorăm incendiul din 1855, când în mod miraculos sculptura Mariei de Loretto a rămas neafectată, atrăgând pelerinii spre această capelă.
Din lucrările de reabilitare necesare, menționăm fundația, care a trebuit realizată la o adâncime adecvată, impunând subzidiri. Extradosul boltei a fost întărit cu tencuială structurală de var și legat de peretele bisericii cu bare întinse. După o analiză de parament, tencuielile interioare istorice au fost restaurate și reconstruite. Altarul capelei Loretto fiind totuși într-o stare avansată de degradare, după o dezinfecție aprofundată, restaurare și consolidare, a fost readus în locația inițială.
Sacristia
Cu siguranță una din cele mai valoroase piese artistice ale bisericii din Gherla este mobilierul de sacristie în stil baroc, cu intarsie, special executat pentru această biserică și pus pe poziție în 1767.
După un serviciu de 252 de ani, mobilierul era într-o stare relativ bună, dar după renovare, frumusețea sa a încântat întreaga echipă. Tot în sacristie a fost descoperit și un lavabou din piatră, căruia în prezent i s-a redat aspectul artistic și cel funcțional.
CLAUSTRUL MĂNĂSTIRII
Aripile destinate spațiilor funcționale ale vechii mănăstiri vor dobândi acum noi roluri: cele de bibliotecă istorică, spațiu muzeal și spații de expoziție. Corpurile au fost complet renovate, la interior și exterior, iar ferestrele și ușile exterioare sunt noi, în timp ce majoritatea ușilor interioare au fost recondiționate.
Spațiile pentru bibliotecă, muzeu și expoziție
Bolțile arcuite ale camerelor și coridoarelor claustrului au fost retencuite și rezugrăvite. În spațiile destinate circulației, au fost instalate pardoseli și podele elegante. Sistemul de încălzire, sistemul electric și cel de iluminat, sunt de ultimă generație.
Curtea interioară
Odată cu proiectul de reabilitare, a fost conceput un spațiu în aer liber cu valențe noi: o grădină interioară cu băncuțe pentru repaos sau citit în natură, ca o oază de liniște în mijlocul orașului. Pavajul curții este de asemenea nou. În plus, clădirea tehnică este prevăzută cu un acoperiș verde și o fațadă cu plante. Din curtea interioară, a fost creată o scară de acces spre cripta ce se va deschide pentru public.
Cripta
Cripta situată la subsol, dedesubtul zonei altarului principal și sacristiei, este una dintre surprizele plăcute ale acestui monument istoric. După ce au fost evacuate depunerile de noroi acumulate într-un strat de circa 50 cm grosime, podeaua originală a bisericii a fost ridicată pe un pat de piatră, pentru a permite accesul confortabil al vizitatorilor. Zidăria criptei a fost curățată prin sablare, nișele de închidere a criptelor au fost restaurate, iar inscripțiile acestora au fost făcute mai lizibile prin tehnici specifice. Din cauza nivelului ridicat și continuu de umiditate, cripta a fost prevăzută cu drenaj activ și dezumidificare forțată permanentă.
Un aspect notabil pentru accesibilitatea complexului bisericii și mănăstirii franciscane din Gherla este liftul ce permite transportul persoanelor cu deficiențe locomotorii de la subsol până la etaje.
Volumetria complexului
Fiind unul din edificiile remarcabile pentru arta transilvană a secolului al XVIII-lea, ansamblul de imobile aparținând Bisericii și Claustrului Mănăstirii Franciscanilor din Gherla are o volumetrie particulară, determinată de planul tradițional de încadrare a crucii latine în biserică, de funcțiile spațiilor mănăstirii și forma parcelei terenului. Dată fiind particularitatea studiilor, lucrărilor de restaurare și reconstituire, în prezent acest obiectiv este considerat de specialiștii în domeniu ca unul din cele mai ample și complexe lucrări de reabilitarea ale unui monument istoric din România.
Articol realizat de Diana Ciorbă – consultant economic
Fotograf: Gabriel Roșca
Fotografie aeriană: Tamás Márkos
Proiectant general: MOEBIUS ENGINEERING
Șef proiect complex: arh. GUTTMANN Szabolcs
Manager de proiect: ing. KIS Alpár
Proiectare arhitectură: ARH SERVICE GUTTMANN & COMP și K&K STUDIO DE PROIECTARE
Șef proiect arhitectură: arh. KULCSÁR András
Proiectanți arhitectură: arh. NEMES Andrea, arh. ILEA Anna-Maria, arh. LUKÁCS Jonathán
Țiglă ceramică: Creaton
Tablă de cupru 0,7 mm pentru acoperiș: TECU - KME Germany GmbH (Furnizor: Color Metal)
Sistem pluvial cupru 0,7 mm TECU, producător Fricke Germany GmbH (Furnizor: Color Metal)
Ultimele articole din categorie
Acoperiș în sistem complet Bauder la Muzeul de artă RavensburgArhitectura unei povești Disneyland ParisAcoperișul potrivit unui monument de excepție - CASTELUL din CAREISINGURA REVISTA DE SPECIALITATE DIN DOMENIU




Vezi arhiva de reviste