Când vorbim despre târguri și expoziții, BAU München rămâne, cu toate provocările ultimilor ani, etalonul pentru industria construcțiilor din Europa și nu numai. Aici ai oportunitatea să vezi într-un singur loc o selecție a produselor de top și inovatoare, identifici tendințele de consum, te poți întâlni cu reprezentanții marilor companii la nivel de top management. Nu puteam rata ocazia să vizităm din nou acest târg renumit, să retrăim senzația de fervoare pe care nu o găsești decât la evenimente de această anvergură. Au fost prezenți și mulți conaționali de-ai noștri, numeroși ca vizitatori (menționați ca atare în comunicatul post-eveniment), dar și ca expozanți – reprezentanți ai marilor companii europene, sau ai unor producători din România.
Organizatorii au pregătit acest târg pornind de la ideea că un eveniment de profil trebuie să transmită încredere ”într-un mediu economic dificil”, ”în vremuri de provocări majore și incertitudini în industria construcțiilor”. Ceea ce este adevărat, pentru că, participând la BAU, îți dai seama că piața nu duce lipsă de oportunități, de creativitate, de determinare în a face lucrurile să se miște, cu toate problemele momentului.
Astfel, în ciuda faptului că târgul a fost mai scurt cu o zi față de edițiile anterioare (s-a defășurat între 13 și 17 ianuarie), au venit la centrul expozițional Messe München peste 180.000 de vizitatori (190.000 în 2023, ediția anterioară). Expozanții au fot în număr de 2.230, veniți din 58 de țări, ceea ce conferă evenimentului o anvergură internațională prin excelență; de fapt, mai mult de jumătate dintre expozanți au fost din afara Germaniei, ceea ce a reprezentat un nou record în istoria BAU.
În afară de Germania, țările cel mai puternic reprezentate din perspectiva expozanților au fost Italia, China, Turcia, Austria, Polonia, Belgia, Elveția, Spania, Țările de Jos și Grecia.
Ca vizitatori, s-a menținut tendința de creștere a celor sosiți din afara țării organizatoare, care au fost în procent de 44% (40% în 2023). Cei mai mulți dintre aceștia au fost din Austria, Italia, Elveția, Polonia, Turcia, China, România, Republica Cehă, Spania și Croația.
În acest context, a fost reconfirmată zona de interes a industriei: casa viitorului se proiectează și se construiește protejând resursele și clima. BAU 2025 s-a concentrat pe subiectele cheie precum ”construcții reziliente, ecologice”, „transformări urban-rural”, „eficiența resurselor”, „modularitate, de serie, productivitate”, „construcții rentabile”. Provocările momentului țin și de felul în care sunt privite spațiile urbane și limitarea extinderii lor către periferie, transformând în același timp acele spații urbane în zone mai prietenoase din perspectiva mediului. Andrea Gebhard, președintele Camerei Federale a Arhitecților, spune că „Târgul BAU din acest an a arătat că sustenabilitatea nu mai este doar un obiectiv, ci o linie directoare pentru acțiunile noastre. De la materiale de construcție inovatoare și procese de planificare digitală până la abordări integrative pentru spațiile urbane, diversitatea și calitatea soluțiilor prezentate sunt impresionante și trebuie să beneficieze în continuare de sprijin puternic din partea guvernului federal, având în vedere importanța lor în modelarea societății.”
În același timp, creșterea prețurilor la construcții și deficitul tot mai mare de locuințe necesită măsuri de creștere a productivității. Instrumente digitale precum digital twin, inteligența artificială și robotica pot ajuta la proiectare, dar metodele de construcție în serie și modulare cu componente prefabricate industrial devin din nou din ce în ce mai importante.
Ca de obicei, BAU este și un târg al manifestărilor conexe legate de industria construcțiilor: competiții precum „Construit pe IT – construirea de profesii ale viitorului”, premii pentru arhitecți, premii pentru inovație în construcții, The Founders Fight Night – un concurs de start-up-uri (prima ediție). Și, tot ca de obicei, la acest târg poți vedea sute de demonstrații practice – organizate fie de companiile expozante, pentru a evidenția anumite calități ale produselor, fie de școli profesionale și asociații, atât de prezente pe piața construcțiilor din Germania. Iar aceste demonstrații sunt ca un magnet pentru vizitatori, mai ales pentru cei care lucrează în domeniu, prezenți în număr impresionant la târg.
Următorul BAU va avea loc la München în perioada 11-15 ianuarie 2027, iar în 2026 (24-26 martie), se va desfășura la Köln digitalBAU – un târg specializat în soluții și produse din sectorul software pentru construcții.
Piața acoperișurilor și mansardelor a fost generos reprezentată la acest târg, de producători diverși, pe toate nișele, de la învelitori și sisteme pluviale, la materiale termoizolante și hidroizolante, soluții structurale și arhitecturale. Așa cum spuneam, mizele sunt în prezent economisirea energiei, sustenabilitatea și circularitatea, pe de o parte, iar pe de alta rentabilizarea tehnicilor de construcție, cu tendințe spre modularitate. Producătorii încearcă în prezent să vină pe piață cu soluții care să ajute cât mai mult faza de construcție efectivă, sisteme care să poată fi puse în operă rapid, cu cât mai puțină manoperă și cu o expunere minimă pentru executanți. Cum se va împăca această tendință, ce duce oarecum la standardizare, cu nevoia încă puternică de personalizare? Vom afla. Poate că inteligența artificială va rezolva această dilemă, sau poate că aceștia sunt pași către un nou mod de a construi, în care prezența oamenilor pe șantiere să fie cât mai mică… Cert este că discuțiile au fost destul de antrenante, iar participarea masivă la evenimentele conexe din sălile de conferințe și spațiile amenajate în acest scop arată preocuparea specialiștilor pentru temele respective. În același context, ne sunt propuse produse inovatoare, ori produse clasice cu noi forme de prezentare, se fac teste – și mai ales teste de piață.
La o privire rapidă, acoperișul viitorului pare că va avea tot mai multe celule fotovoltaice, fațadele vor fi invadate de vegetație, pierderile de căldură devin minuscule datorită abundenței de materiale termoizolante și atenției la cel mai mic detaliu, digitalizarea va transforma mansarda într-o entitate ”inteligentă”, care își reglează singură temperatura, își deschide singură ferestrele și își procură singură energia. Până atunci, însă, să observăm că marii producători de învelitori, de materiale termoizolante și hidroizolante sunt prezenți în industrie cu soluții variate, că au un interes real pentru piața românească și că sunt în continuare preocupați de sustenabilitate și eficiență energetică.