Prețurile la oțel, cupru, bitum, ciment, lemn, polistiren, polietilenă și alte materiale sintetice, pe lângă cele pentru carburanți și forța de muncă, au crescut în prima jumătate a acestui an (de fapt, încă de la sfârșitul anului trecut), ca un reproș al economiei pentru faptul că oamenii nu au stat cuminți în casele lor și s-au apucat să-și facă altele. Imobiliarele românești au crescut și ele, urmând o cerere neașteptată – de fapt, nesperată. A fost un fel de lipsă de comunicare între producătorii de materiale reticenți, convinși că piața va scădea, și pe de altă parte investitori, arhitecți și constructori care au continuat să-și vadă de treabă. Așa că în prezent avem mii și mii de șantiere în toată țara care așteaptă materiale și ai căror actori trăiesc clipa la maximum: prețuri imprevizibile (bineînțeles mai mari), livrări cu probleme, muncitori care sunt tot mai tentați să își schimbe angajatorii, eventual cu unii mai din Vest… Dar e în regulă, ne putem consola cu gândul că piața construcțiilor se mișcă rezonabil – cam confuz uneori și cu o inerție destul de mare, dar proiectele continuă.
Piața acoperișurilor, fațadelor și construcțiilor industriale a fost afectată și ea de creșterile mari de prețuri, la toate materiile prime enumerate mai sus, mai ales cele la metal și lemn; transportul, de asemenea, a devenit o miză puternică. Din fericire, tot ceea ce înseamnă know-how, manoperă, valoare adăugată prin calitate a rămas în marje decente, ceea ce ne face să credem că vom avea în continuare lucrări de referință. Probabil beneficiarii nu vor mai avea acea senzație acută a diferențelor mari de preț între produsele de duzină și cele de calitate premium. Și, cum logistica și parteneriatele puternice, bazate pe încredere, au un rol covârșitor în toată această poveste post-pandemică, vor rezista în piață acele companii care au demonstrat până acum seriozitate și flexibilitate. Plus nervi de oțel, am adăuga, pentru că înțelegerile de anul trecut nu prea se mai potrivesc cu socotelile de anul acesta.
Și beneficiarii au de trecut acest prag psihologic al prețurilor, dar suntem convinși că lucrurile se vor așeza, astfel încât să ne putem ocupa în continuare de subiecte mai cuminți și probabil mai importante: eficiența energetică, calitatea lucrărilor, siguranța și confortul spațiilor pe care le locuim. Pentru că modul de a locui, munci, învăța, de a obține informații sau a petrece timpul liber s-a cam schimbat. A fost, într-adevăr, și efectul pandemiei, dar în acest context s-a accelerat un proces început cu câteva decenii în urmă, de când au apărut noile mijloace de comunicare, ceea ce numim „new media”. Este o revoluție care își arată acum efectele în cele mai mici detalii ale existenței noastre. Tranzacțiile, munca, interacțiunea între oameni se defășoară în bună parte online; nu se poate construi și amenaja online deocamdată, dar nu va mai dura mult până când vom avea roboți suficient de harnici și inteligenți pentru asta.
Pandemia trece, dar nu ne vom mai întoarce complet la vechiul nostru mod de a trăi. Vom avea nevoie deci de spații tot mai confortabile și tot mai autonome ca facilități, pentru a ne vedea de relația noastră intimă cu gadget-urile, acasă sau la serviciu. Suntem conectați aproape tot timpul stării de veghe și comunicăm enorm, de aceea ar trebui să ne prețuim mai mult timpul personal. Ar fi păcat ca acest timp să fie irosit cu griji de genul „curge prin acoperiș” sau „e cam cald vara în mansardă”. Lucrurile trebuie făcute bine de la început, astfel încât nici să nu ne dăm seama că avem de întreținut o casă. Să ne lăsăm pe mâna profesioniștilor – sarcina noastră este doar să îi identificăm. În acest sens, revista de față ne poate fi de ajutor, pentru că ea este dedicată tuturor celor implicați într-un proiect, nu doar arhitecților, montatorilor și inginerilor constructori.
Și beneficiarii au nevoie de informații, acele informații care să îi ajute să decidă ce le este cu adevărat de folos, la adăpost de campaniile de marketing incorecte. Care există, fără niciun dubiu, cu discursuri care depășesc limita persuasiunii și ignoră voit aspectele practice, concrete.
Aici, selecția brandurilor quality se face în interiorul branșei.